Fontos emlékeztetni magunkat, hogy Jézus is szembesült kísértésekkel, mégis bűn nélkül maradt; kulcsfontosságú tehát, hogyan kezeljük az ilyen helyzeteket. A bűn nemcsak a tettekben, hanem már a szívünkben és a gondolatainkban is megfoganhat. Idő volt, mire ténylegesen megértettem azt, amire Jézus figyelmeztet: hogy ezek ugyanúgy beszennyezik az embert, mint a nyilvánvaló cselekedetek. A kísértés tehát akkor válik bűnné, ha hagyjuk, hogy gyökeret verjen bennünk – veszedelmes mélység ez.
A bűn, amit a kísértés hozott létre, a szívben kezdődik, és a gondolatainkban talál otthonra.
A felszínes kísértésekből ugyanis egy idő után egész belső történetek és párbeszédek kerekednek, olyan rejtett terek jönnek létre, amikben az ember – gondolja ő – ártatlanul elidőzik egy kicsit.
Csakhogy ezek minden esetben párhuzamos valóságok, vagyis az egy valóság meghamisítása történik bennük, ami már önmagában is felér a győzelemmel a kísértő számára.
Jakab apostol a Szentírásban arról beszél, hogy a kísértés a hitünk megpróbáltatása, de aki állhatatosan kitart és nem vétkezik, „elnyeri az élet koronáját”. Ha innen tekintünk rá, akkor ezek az ostromok nemcsak leküzdendő akadályok, hanem lehetőségek is. Az ember a megpróbáltatások által egyre közelebb kerülhet Istenhez, ezért a lelki harc elengedhetetlen állomás a tökéletesség útján.
„Mindeddig emberi erőt meghaladó kísértés nem ért titeket. Hűséges az Isten, aki erőtökön felül nem hagy megkísérteni, hanem a kísértéssel együtt a szabadulás lehetőségét is megadja, hogy kibírjátok” – Isten ígéretet tett arra, hogy mindig kínál nekünk menekülési lehetőséget, de az már a mi felelősségünk, hogy felismerjük-e és igénybe vesszük-e.
Fotó: Shutterstock
***